Mercedes A-Class Forum banner

Schommelende koelvloeistoftemperatuurmeter?

4 reading
76K views 118 replies 30 participants last post by  Jaycw177  
#1 ·
Hallo, een paar dagen geleden een A200 automaat opgehaald. Leuke auto, maar ik heb gemerkt dat de temperatuurmeter een beetje op en neer gaat tussen 75 en 90, zelfs als de auto warm is. Als je bijvoorbeeld in de file staat, zit hij rond de 90, zodra je wegrijdt zakt hij weer! Zou hij niet op een constante 90 moeten blijven als hij eenmaal warm is? Elke andere auto die ik ooit heb gehad, heeft dit niet gedaan. Het kan toch niet de thermostaat zijn, want de auto heeft pas 6.700 mijl gereden?

#4 ·
Mensen, dit is niet normaal en wijst er meestal op dat een thermostaat defect is. Ik zou hem terugbrengen naar de dealer om het zo snel mogelijk te laten onderzoeken, want het kan schade aan andere motoronderdelen veroorzaken.
Dat dacht ik ook, het lijkt me niet juist. Vrijdag bij Merc geboekt, dus we zullen zien wat ze zeggen. De thermostaat zou toch niet bij die lage kilometerstand kapot gaan?

#6 ·
Het klinkt voor mij als een werkend temperatuurregelsysteem. Mensen zijn gewend geraakt aan auto's die een valse constante 90 laten zien, zoals mijn VAG-voertuig frustrerend genoeg doet. De meters zijn nu zo gecodeerd dat de meter 90 weergeeft zodra de werkelijke temperatuur ~70 tot 110 bereikt, daarbuiten geeft de meter de werkelijk geregistreerde temperatuur weer.

Ze hebben het display vereenvoudigd omdat ze bepaalden dat mensen de werkelijke output niet hoefden te zien - dus kon ik de waarschuwingssignalen dat mijn waterpomp defect was, niet zien. Ik mis oude auto's en hun no-nonsense outputs.

#7 ·
Het klinkt voor mij als een werkend temperatuurregelsysteem. Mensen zijn gewend geraakt aan auto's die een nep constante 90 laten zien, zoals mijn VAG-voertuig frustrerend genoeg doet. De meters zijn nu zo gecodeerd dat de meter 90 weergeeft zodra de werkelijke temperatuur ~70 tot 110 bereikt, daarbuiten geeft de meter de werkelijk geregistreerde temperatuur weer.

Ze hebben het display vereenvoudigd omdat ze vaststelden dat mensen geen daadwerkelijke outputs hoefden te zien - dus ik kon de waarschuwingssignalen dat mijn waterpomp defect was, niet zien. Ik mis oude auto's en hun no-nonsense outputs.
Dat is echter niet logisch voor de mijne, want het gaat op en neer tussen 70 en 90, zou dan constant op 90 moeten blijven, net als elke andere auto die ik ooit heb gehad, toch?

#8 ·
Welnu, dat veronderstelt dat Merc deze auto heeft geprogrammeerd om een domme meter te zijn. Wat u beschrijft, is een meter die de werkelijke temperaturen weergeeft.

Met betrekking tot andere auto's die u hebt gehad, heeft VAG deze verandering in het midden van de jaren 90 doorgevoerd. Dingen daarvoor vertelden u eigenlijk wat er echt aan de hand was. Als u alleen recentere voertuigen hebt gehad, is de kans groot dat u nog nooit een meter hebt gelezen die de werkelijke temperaturen weergeeft

#11 ·
Ik heb de meid een bericht gestuurd en haar gevraagd om periodiek naar de uitlezing te kijken en te zien of het een 'domme meter' is of daadwerkelijke metingen, als ze het ziet voordat ze naar huis gaat, zal ik je vertellen wat onze A200d doet
Bedankt daarvoor maat, waardeer het, het zou handig zijn om iets te hebben om het mee te vergelijken.

#14 ·
Ik ben het niet eens met de poster dat fluctuerende temperaturen de norm zijn. De watertemperatuur moet rond de 90°C komen en daar blijven. Elke variatie hierop duidt op een storing. Ik weet uit ervaring dat dit bij verschillende van mijn vorige auto's is gebeurd. Bij sommige was het de thermostaat die defect was en bij één auto was het de koelvloeistoftemperatuursensor.

#15 ·
Ik ben het niet eens met de poster over fluctuerende temperaturen als de norm. De watertemperatuur moet rond de 90°C komen en daar blijven. Elke variatie hierop duidt op een storing. Ik weet uit ervaring dat dit bij verschillende van mijn vorige auto's is gebeurd. Bij sommige was het de thermostaat die defect was en bij één auto was het de koelvloeistoftemperatuursensor.
dank voor de info, ik weet het zelf echt niet, maar de auto gaat vandaag naar Merc zodat ze kunnen kijken, dus hopelijk wordt het opgelost! Nogmaals bedankt, heel nuttig forum dit ??

#17 ·
Ik heb een 5 maanden oude A200 AMG line premium, 2k mijl gereden, mijn meter fluctueert zeker. 3 vorige VW's deden dat niet
Zelfs als hij op normale bedrijfstemperatuur is, Ian? Zo is het bij mij, zodra je bijvoorbeeld op een snellere weg rijdt, daalt de temperatuur! Verbazingwekkend, maar ik weet niet of het normaal is of niet!
Bedankt

#21 ·
Update.
Mogelijk probleem met de thermostaat, maar Mercedes wil hem een paar dagen hebben om te testen.
Het probleem is alleen dat de volgende beschikbare leenauto pas over ongeveer een maand beschikbaar is!
De man zei dat de naald eigenlijk niet meer zou moeten schommelen als hij eenmaal op temperatuur is.
Bedankt voor alle reacties.
Zal verder updaten wanneer ze hopelijk een nieuwe thermostaat plaatsen!

#23 ·
De meid heeft zich gemeld. Ze zei dat de naald een beetje fluctueert, maar meestal in het midden staat. Haar rit is vrij constant, gewoon op de snelweg.
Ik ga er morgen mee rijden denk ik, dus ik zal eens kijken
Goed gedaan, bedankt, zou geĂŻnteresseerd zijn om te horen wat de jouwe doet. Hopelijk is het bij mij de thermostaat die kapot gaat en zal mijn altijd gissende geest tot rust brengen!

#24 ·
Ik heb er in het weekend mee gereden, moet toegeven dat ik een kater had en vergat om het grootste deel van de reis te kijken! Maar na een paar relatief ontspannen A/B-wegen die naar de M40 leidden, stond de meter in de 3e van de 4 sectoren. Na 10 minuten op de M40 te hebben gezeten met een 'rock and roll' snelheid van 65 mph, ging de meter naar het midden en bleef daar.

#25 ·
Reed er in het weekend mee, moet toegeven dat ik een kater had en vergat om het grootste deel van de reis te kijken! Maar na een paar relatief ontspannen A/B-wegen die naar de M40 leidden, stond de meter in de 3e van de 4 sectoren. Na 10 minuten op de M40 te hebben gezeten met een 'rock and roll' 65 mph, ging de meter naar het dode midden en bleef daar.
Bedankt daarvoor, het heeft min of meer bevestigd wat ik al dacht, dat de mijne niet klopt. Hopelijk zou de thermostaat het dan moeten oplossen. Is de jouwe trouwens een benzine- of dieselauto? (Niet dat het een verschil zou moeten maken, denk ik)

#26 ·
Het is de 200d, het zal een verschil maken, TDI-motoren draaien een stuk koeler dan indirecte en benzine. Plus de grotere klomp zal een stabielere temperatuur hebben, d.w.z. minder fluctuatie.

De jouwe klinkt nog steeds bijna normaal voor mij. Een fluctuatie van 15. Dus als je in de file staat, wordt het wat warmer, misschien is de thermostaat opengegaan, maar zonder luchtstroom heeft het niet veel effect gehad. Dan begin je weer te rijden en de luchtstroom verlaagt snel de temperatuur en dus sluit de thermostaat en stijgt je temperatuur weer naar 90.

Misschien gaat de thermostaat iets te vroeg open, maar dat zou me verbazen.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst - als ze de thermostaat vervangen, zou ik om de oude vragen, zodat je hem thuis in een pan kunt stoppen en kunt zien wat hij doet.

#27 ·
Het is de 200d, het zal een verschil maken, TDI-motoren draaien een stuk koeler dan indirecte en benzine. Plus de grotere klomp zal een stabielere temperatuur hebben, d.w.z. minder fluctuatie.

De jouwe klinkt nog steeds bijna normaal voor mij. een fluctuatie van 15. Dus in de file wordt het wat warmer, misschien is de thermostaat opengegaan, maar zonder luchtstroom heeft het niet veel impact gehad. Dan begin je weer te rijden en de luchtstroom verlaagt snel de temperatuur en dus sluit de thermostaat en je temperatuur stijgt weer naar 90.
Misschien gaat de thermostaat iets te vroeg open, maar ik zou verbaasd zijn.

Ik ben erg geĂŻnteresseerd om de uitkomst te horen - als ze de thermostaat veranderen, zou ik om de oude terug vragen, zodat je hem thuis in een pan kunt stoppen en kunt zien wat hij doet
Zal updaten wanneer hij teruggaat naar Merc (eind maart nu helaas).
Ik begrijp wat je zegt, maar het lijkt me nog steeds niet goed, alle ritten nu als hij eenmaal warm is, kun je de meter op en neer zien gaan als een jojo tussen 70 en 90. Niet goed voor mijn OCD lol.

#31 ·
Dus ik ging gisteren naar de service! Ze hebben de auto aangesloten op de ECU, ze hebben de thermostaat van de auto gecontroleerd en die was in orde! Ze hebben upgrades gedaan voor MBUX en de machine! Na de eerste rit merkte ik dat de temperatuur niet veel veranderde! En ik had niet de grote veranderingen van 92 tot 72 graden, zo'n 4-5 graden veranderingen.

Ik vertelde hen waarom Mercedes ons niet belt voor ECU-upgrades, en ze vertelden me dat de auto de upgrades alleen zal uitvoeren als er iets mis is met de auto.

Dus ik had een probleem, een ECU-upgrade was al uit, en ik wist niet van het bestaan ervan!

Gefeliciteerd Mercedes

#32 ·
Dus ik ging gisteren naar de service! Ze hebben de auto aangesloten op de ECU, ze hebben de thermostaat van de auto gecontroleerd en het was in orde! Ze hebben upgrades gedaan voor MBUX en de machine! Na de eerste rit merkte ik dat de temperatuur niet veel veranderde! En ik had niet de grote veranderingen van 92 naar 72 graden, een paar veranderingen van 4-5 graden.

Ik vertelde hen waarom Mercedes ons niet belt voor ECU-upgrades, en ze vertelden me dat de auto de upgrades alleen zal uitvoeren als er iets mis is met de auto.

Dus ik had een probleem, een ECU-upgrade was al uit, en ik wist niet van het bestaan ervan!

Gefeliciteerd Mercedes
hmm, interessant. De mijne gaat volgende week ook voor software-updates voordat ze de thermostaat controleren, dus ik hoop dat het nu gewoon dat kan zijn! Ik zal mijn vingers gekruist houden.
Bedankt dat je het me liet weten ??

#34 ·
Ik ga een probleem aankaarten bij Mercedes, ik hoop dat anderen met me meekomen, om meldingen te ontvangen wanneer er nieuwe upgrades voor ECU's uitkomen! Waarom een probleem hebben en een ECU-update waarvan ik niet wist dat die bestond, heeft mijn auto gerepareerd!

Dit is slechte klantenondersteuning!
Ik ben het er helemaal mee eens. De mijne is pas geleden voor een servicebeurt bij een hoofddealer geweest, dus je zou denken dat de updates dan wel gedaan zouden zijn!
Je zou denken dat er in deze tijd een systeem zou zijn om klanten op de hoogte te houden, zodat ze de keuze hebben om al dan niet te updaten.

#41 ·
Ik heb nu op verschillende forums over een paar updateproblemen gelezen.
Het is nauwelijks verrassend dat de dealers zich niet te veel met firmware-updates willen bezighouden als de auto daardoor soms kapot gaat.
De overstap naar Linux heeft ze ook in MBUX zeker wel wat hoofdpijn bezorgd.
Ongetwijfeld is er veel heropleiding nodig voor de technici en ontwikkelaars.