Mercedes A-Class Forum banner

Hoe de batterijconditie te controleren

567 views 5 replies 3 participants last post by  veeeight  
#1 ·
Hallo, is er een manier om de batterijconditie te controleren zonder een obde-apparaat te gebruiken?

Proost

#2 ·
Hoi, is er een manier om de batterijconditie te controleren zonder een obde-apparaat te gebruiken?

Proost
De eenvoudigste manier is om een multimeter te kopen (sowieso erg handig) en deze in te stellen op een bereik van 20 volt gelijkstroom en te testen over de accupolen. Je moet boven de 12 volt hebben. Om de belasting te controleren, laat iemand in de auto de koplampflitser een tijdje trekken en test dan opnieuw (terwijl de lichten getrokken worden), je mag niet onder de 10 volt komen.
Om te controleren of de batterij wordt opgeladen door de dynamo, start je de motor en test je over de polen. Je moet ongeveer 14,5 volt aflezen.
Ik hoop dat dit helpt.

#3 ·
De eenvoudigste manier is om een multimeter te kopen (erg handig om sowieso te hebben), deze in te stellen op 20 volt gelijkstroom en te testen over de accupolen. Je zou boven de 12 volt moeten hebben. Om de belasting te controleren, laat iemand in de auto de koplampflitser een tijdje trekken en test dan opnieuw (terwijl de lichten getrokken zijn), je zou niet onder de 10 volt moeten komen.
Om te controleren of de accu wordt opgeladen door de dynamo, start je de motor en test je over de polen. Je zou ongeveer 14,5 volt moeten aflezen.
Ik hoop dat dit helpt.
Als ik over mijn antwoord nadenk, weet ik niet zeker of led-lampen voldoende belasting zouden geven?
Misschien iets dat meer stroom nodig heeft en in de 12 volt adapter wordt gestoken.
Ook, houd die accupolen schoon.

#4 ·
@SweepieW176 De OP vraagt ​​misschien naar het HV-batterijpakket in zijn hybride auto, in tegenstelling tot de 12V-startaccu.

In ieder geval - sorry dat ik het niet met je eens ben - maar het gebruik van een voltmeter geeft een indicatie van de SOC van de batterij (en misschien of een cel defect is) - niet de SOH van een batterij.

Als je echt niets beters te doen hebt en het alternatief is om lucifers in je ogen te steken - lees dan de onderstaande thread, het zal uitleggen waarom een ​​eenvoudige “voltmeter test” niet van toepassing is op “moderne” auto's met EU6 “slimme dynamo” technologie ……

#5 ·
Hallo, helemaal correct, het hybride accupakket, hoe controleer ik de gezondheid ervan?

@SweepieW176 De OP vraagt ​​misschien naar het HV-accupakket in zijn hybride auto, in tegenstelling tot de 12V-startaccu

In ieder geval - sorry dat ik het niet met je eens ben - maar het gebruik van een voltmeter geeft alleen een indicatie van de SOC van de batterij (en misschien als een cel defect is) - niet de SOH van een batterij.

Als je echt niets beters te doen hebt en het alternatief is om lucifers in je ogen te steken - lees dan de onderstaande thread, het zal uitleggen waarom een ​​eenvoudige “voltmeter test” niet van toepassing is op “moderne” auto's met EU6 “slimme dynamo” technologie ……