Mercedes A-Class Forum banner
21 - 39 of 439 Posts
Ik ook. Afgelopen maandag op een A-weg besloot hij dat ik te dicht bij de kant van de weg was en activeerde de remmen op de twee buitenste wielen. Omdat ik me midden in een S-bocht bevond, reed ik in overeenstemming met de omstandigheden, maar de auto besliste anders. Net als u heb ik geprobeerd het effect te repliceren, maar dat is mislukt.

Samen met de parkeerhulp zijn er een paar dingen aan de auto waarvan ik nog overtuigd moet worden van hun nut.

Maar andere nieuwe functies zijn gewoonweg fantastisch.
Wat is er aan de hand met parkeerhulp?

De A-klasse heeft actieve parkeerassistentie. YouTube-video's laten zien dat je tijdens de procedure niet hoeft te remmen of te accelereren
Een kleine opmerking: je hoeft niets te doen als je de automatische transmissie hebt (waarschijnlijk hebben de meeste kopers dat), je moet nog steeds schakelen, accelereren en remmen als je de handgeschakelde transmissie hebt, dan is het alleen de besturing die automatisch is.

De A-klasse heeft actieve parkeerassistentie. YouTube-video's laten zien dat je tijdens de procedure niet hoeft te remmen of te accelereren
Ik denk dat je zult merken dat ze dat wel doen, waarschijnlijk beschouwen ze het als vanzelfsprekend dat mensen dat zouden weten, anders zou het Auto Parkeren heten, geen Park Assist.

De a-klasse heeft actieve parkeerassistentie. YouTube-video's laten zien dat je tijdens de procedure niet hoeft te remmen of te accelereren
Ik denk dat je zult merken dat ze dat wel doen, waarschijnlijk beschouwen ze het als vanzelfsprekend dat mensen dat zouden weten, anders zou het Auto Parkeren heten, niet Park Assist.
Je hoeft zeker niet te remmen of gas te geven met actieve parkeerassistentie, ervan uitgaande dat je een automatische transmissie hebt. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, en als je de ruimte voor de auto hebt geselecteerd, stuurt, rijdt, selecteert hij versnellingen en remt hij.

Nou, hoe erg ik ook dacht dat ik de LKA had ervaren, dat had ik duidelijk tot vandaag niet. Heb de wieltrek en een schermweergave van de auto in vogelvlucht met een rode lijn langs de zijkant van de auto waar ik afdreef.

Ik denk dat de rijstrookassistentie moeilijk te "testen" is, omdat deze is ontworpen om te helpen als je afdrijft en ik denk niet dat het gemakkelijk is om te weten wanneer je over de lijn "afdrijft". Hoewel de harde herleiding waar mensen over hebben gesproken, optreedt wanneer het een doorgetrokken streep is. Het lijkt het niet te doen op een onderbroken lijn. Het is subtieler als je over de onderbroken lijnen afdrijft. Dit zou kunnen komen doordat het mogelijk is dat je de onderbroken lijn kunt overschrijden om in te halen, maar de auto zou niet geprogrammeerd zijn om te verwachten dat iemand de doorgetrokken lijn overschrijdt.

De parkeerassistent is interessant en waarschijnlijk een draad op zich, omdat ik in de war ben door wat hij doet en de deelname van de bestuurder. De handleiding suggereert dat je de plek kiest en de auto zijn ding laat doen, waarbij de bestuurder er is om te controleren op obstakels (mocht een voetganger of iets dergelijks in de weg komen). De ene keer dat ik het tot nu toe heb gebruikt, voelde het niet alsof dat in werkelijkheid zo was. De auto bewoog zich zelf in het eerste deel van de manoeuvre, maar leek erg schokkerig te remmen en maakte een vreselijk geluid toen hij de auto achter zich naderde (hij had niets geraakt). Het deed hetzelfde toen hij naar voren bewoog om zich recht te zetten. Het was bijna alsof hij had gemarkeerd waar ik moest remmen, maar het zelf moest doen omdat ik het niet had gedaan.

Ik denk dat de rijstrookassistentie moeilijk te "testen" is, omdat deze is ontworpen om te helpen als je afdrijft en ik denk niet dat het gemakkelijk is om te weten wanneer je over de lijn "afdrijft". Hoewel de harde heroriëntatie waar mensen over hebben gesproken, optreedt wanneer het een doorgetrokken lijn is. Het lijkt het niet te doen op een onderbroken lijn. Het is subtieler als je over de onderbroken lijnen afdrijft. Dit kan komen doordat het mogelijk is dat je de onderbroken lijn kunt overschrijden om in te halen, maar de auto zou niet geprogrammeerd zijn om te verwachten dat iemand de doorgetrokken lijn overschrijdt.

De parkeerassistent is interessant en waarschijnlijk een draad op zich, omdat ik in de war ben door wat hij doet en de deelname van de bestuurder. De handleiding suggereert dat je de plek kiest en de auto zijn ding laat doen, waarbij de bestuurder er is om te controleren op obstakels (mocht een voetganger of iets dergelijks in de weg komen). De ene keer dat ik het tot nu toe heb gebruikt, voelde niet alsof het in werkelijkheid zo was. De auto bewoog zich zelf in het eerste deel van de manoeuvre, maar leek erg schokkerig te remmen en maakte een heel naar geluid toen hij de auto achter zich naderde (hij had niets geraakt). Het deed hetzelfde toen hij naar voren bewoog om zichzelf recht te zetten. Het was bijna alsof hij had gemarkeerd waar ik moest remmen, maar het zelf moest doen omdat ik het niet had gedaan.
Ik heb de parkeerassistent pas één keer geprobeerd en ik beken: ik ben halverwege afgehaakt en heb het zelf overgenomen. Ik denk dat dit waarschijnlijk meer over mij zegt dan over de auto, maar een deel van het probleem ligt in de dubbelzinnigheid van de systeemhandleiding. Het waarschuwt je om klaar te staan om te remmen, maar je weet niet of dit je vertelt dat je dit deel zelf moet doen, of dat het deel uitmaakt van de "je bent altijd verantwoordelijk voor alles wat er op de weg gebeurt, kom niet bij ons huilen als het allemaal misgaat"-praat die elk actief assistentiesysteem doordringt. Ik kan geen reden bedenken waarom het niet zou remmen, maar wie wil het risico nemen?

Het zou fijn zijn om ergens te vinden om een half uur te oefenen zonder de druk van andere bestuurders die proberen te parkeren, maar ik vermoed dat dat voor veel mensen niet praktisch is.

Wat dit alles in mijn hoofd bevestigt, is iets wat ik al een tijdje vermoed: volledige autonomie in voertuigen is inderdaad nog heel ver weg. Afgezien van het feit dat de technologie nog lang niet in staat is om de complexe rijsituaties aan te kunnen waarin we ons elke dag bevinden, zullen de wetten over nalatigheid en aansprakelijkheid er lang over doen om zich te ontwikkelen en, vooral, zullen de meeste mensen die al een tijdje rijden het heel moeilijk vinden om zich aan te passen aan het afstaan van de controle over het rijden aan het voertuig. Persoonlijk wil ik het niet eens; ik rijd graag. Als ik ergens naartoe wil worden gereden, neem ik een taxi, dat is een stuk verstandiger dan ÂŁ30.000+ uitgeven voor een auto om het af en toe voor mij te doen.

Een evenwichtige en zeer accurate beoordeling van Saunders en weerspiegelt precies mijn eigen gedachten over de onderdelen van de auto die ik zou kunnen missen in plaats van de nuttige dingen te krijgen, zoals grotere schermen, allemaal marketing denk ik, en Mercedes staat er niet om bekend genereus te zijn, 4 wielen en een stuur als 'extra's'.

Het roept de vraag op met deze nieuwe systemen, wie de schuldige is bij een ongeluk.

Ik probeerde de mijne eerst en gebruikte het pedaal zelf, gisteren probeerde ik het opnieuw zonder de pedalen (ik heb de auto een maand en heb het pas twee keer geprobeerd), en merkte dat het op het scherm laat zien waar het gaat stoppen. Het werkte prima, maar het is nog steeds zorgwekkend. Wat zou er gebeurd zijn als het een auto of een voetganger had geraakt?

Agent: Bent u de bestuurder van deze auto?
Ik: Nee agent.
Agent: Wie reed er dan?
Ik: Nou, de auto reed zelf.
Agent: OK, Mercedes kan de boete en punten krijgen.

Het roept de vraag op met deze nieuwe systemen, wie de schuldige is bij een ongeluk.

Ik probeerde de mijne eerst en gebruikte het pedaal zelf, gisteren probeerde ik het opnieuw zonder de pedalen (ik heb de auto een maand en heb het pas twee keer geprobeerd), en merkte dat het je op het scherm laat zien waar het gaat stoppen. Het werkte prima, maar het is nog steeds zorgwekkend. Wat zou er gebeurd zijn als het een auto of een voetganger had geraakt?

Agent: Bent u de bestuurder van deze auto?
Ik: Nee agent.
Agent: Wie reed er dan?
Ik: Nou, de auto reed zelf.
Agent: OK, Mercedes kan de boete en punten krijgen.
Welnu, daar zit de kneep: de bestuurder is verantwoordelijk, daarom doet de fabrikant er alles aan om het uit te leggen.

Er is nog geen testcase geweest waarvan ik op de hoogte ben, waarbij iemand heeft geprobeerd een fabrikant aan te klagen voor het falen van een autonome functie die tot een ongeval heeft geleid. Hoewel veel andere soorten voertuigstoringen - remmen, besturing etc. - tot aanklachtbare zaken hebben geleid, vereist de wet momenteel dat de persoon die de auto bestuurt, verantwoordelijk is voor alles, en daarom voorspellen zelfs de meest optimistische commentatoren over voertuigautonomie niet wanneer het niveau 5 volledige autonomie haalbaar zal zijn.

Ik geloof dat de rijstrookassistentie er niet lang meer zal zijn en vervangen zal worden door de volledige rijassistentie. We zitten er een beetje tussenin. Maar de huidige generatie is tenminste klaar om de 11 vereiste veiligheidsmaatregelen van de Europese Unie te nemen (2021 zal waarschijnlijk een facelift van de auto betekenen en misschien rijassistentie als standaard, dus ik denk dat ze de curve een beetje voor zijn).

Ik kan begrijpen dat ze de twee systemen hebben, de rijstrookassistentie vereist slechts een simpele camera, de rijassistentie heeft een camera aan de voorkant, stereoscopische sensoren en LIDAR/RADAR nodig. Ik wou dat het automatisch remmen foutloos zou zijn, maar je kunt nog steeds met lage snelheid tegen iemand aanrijden, dat is een grotere teleurstelling dan de onbetrouwbare rijstrookassistentie. Ik las ergens dat het te maken had met een dode hoek tussen lange-afstands-RADAR en korte-afstands-LIDAR, waarbij het middensegment ontbreekt. De auto zal vertragen, maar NCAP-video's laten zien hoe de auto vrolijk en langzaam tegen de auto ervoor aan botst. Dus ofwel heel snel gaan en hopen dat de auto succesvol remt, of zo langzaam als een schildpad gaan, maar dan kun je zelf remmen. In de tussentijd is het rode auto-icoon voor mij voldoende om mijn afstand handmatig te vergroten. Het is niet nodig dat hij begint te piepen en probeert te remmen als een "test".

Vandaag mijn eerste probleem met de rijstrookassistentie gevonden en begin te denken dat deze veiligheidshulp meer een gevaarshulp is

Ik reed op de snelweg en bevond me op de buitenste rijstrook, klaar om de weg te volgen bij de volgende afslag. Naast mij reed een vrachtwagen die op de rijstrook moest blijven om op de snelweg te blijven. De vrachtwagen besloot toen om naar mijn rijstrook te slingeren, waardoor ik een uitwijkmanoeuvre op de vluchtstrook moest uitvoeren. Ik was meer geĂŻnteresseerd om niet geraakt te worden dan om richting aan te geven, dus stuurde ik over de witte lijn, alleen om de rijstrookassistentie me terug te laten gooien in de rijstrook waar ik uit probeerde te komen. Gelukkig besefte de vrachtwagenchauffeur tegelijkertijd dat hij aan het slingeren was en reed hij terug naar zijn rijstrook, maar het had anders kunnen aflopen.

Vandaag mijn eerste probleem met de rijstrookassistent gevonden en begin te denken dat deze veiligheidshulp meer een gevaarshulp is

Ik reed op de snelweg en bevond me op de buitenste rijstrook, klaar om de weg te volgen bij de volgende afslag. Naast me reed een vrachtwagen die op de rijstrook moest blijven om op de snelweg te blijven. De vrachtwagen besloot toen om mijn rijstrook op te gaan, waardoor ik uitwijkmanoeuvres op de vluchtstrook moest uitvoeren. Ik was meer geĂŻnteresseerd om niet geraakt te worden dan om richting aan te geven, dus stuurde ik over de witte lijn, alleen om de rijstrookassistent me terug de rijstrook in te gooien waar ik uit probeerde te komen. Gelukkig besefte de vrachtwagenchauffeur tegelijkertijd dat hij aan het slingeren was en ging terug naar zijn rijstrook, maar het had anders kunnen zijn.
Hmm. Dit lijkt best eng!!

Vandaag mijn eerste probleem met de rijstrookassistent gevonden en begin te denken dat deze veiligheidshulp meer een gevaarshulp is

Ik reed op de snelweg en bevond me op de buitenste rijstrook, klaar om de weg te volgen bij de volgende afslag. Naast me reed een vrachtwagen die op de rijstrook bleef om op de snelweg te blijven. De vrachtwagen besloot toen om mijn rijstrook op te gaan, waardoor ik een uitwijkmanoeuvre op de vluchtstrook moest uitvoeren. Ik was meer geĂŻnteresseerd om niet geraakt te worden dan om richting aan te geven, dus stuurde ik over de witte lijn, alleen om de rijstrookassistent mij terug de rijstrook in te gooien waar ik uit probeerde te komen. Gelukkig besefte de vrachtwagenchauffeur tegelijkertijd dat hij aan het slingeren was en ging terug naar zijn rijstrook, maar het had anders kunnen aflopen.
Dat was het soort scenario waar ik me zorgen over maakte, waarbij het idee van de auto van een veiligheidsbeweging geen rekening hield met de situatie.

Ik zal de mijne blijven uitschakelen wanneer ik een snelwegreis plan. Ik hoop dat ze de mogelijkheid om instellingen op te slaan als een OTA-update op een gegeven moment opnemen.

21 - 39 of 439 Posts