Ik heb altijd wel wat gerammel, gekraak en gekreun gehad van ergens achterin mijn A250. De dealer heeft er drie keer naar gekeken en het teruggegeven met de mededeling dat alles is opgelost, maar dat is het nooit geweest. Tijdens het warme weer was het niet zo erg, maar ze keerden terug toen de temperatuur daalde. Gisteren dacht ik in ieder geval dat ik eens zou kijken wat ik kon doen om ze te verminderen.
Ik had een paar dingen gelezen op andere forums die ik wilde proberen. Eén suggestie was om siliconenvet te gebruiken rond de rubberen deurdichtingen. Dat had ik niet bij de hand, maar ik had wel iets dat bedoeld is voor het conditioneren van rubberen afdichtingen. Het is waarschijnlijk slangenoil, maar ik gebruik het al jaren met goed resultaat op mijn softtop, dus ik heb dat gebruikt.
Een ander forum suggereerde om de achterdeuren uit te lijnen als ze niet 100% correct waren, dus dat heb ik ook gedaan, beide heel gemakkelijk en het duurde maar een half uurtje.
Ik heb een proefrit gemaakt en was erg onder de indruk van de verbetering, maar er was nog steeds wat gerammel uit het hoedenplankgedeelte, ik kon het zien bewegen in de maat van het gerammel. Toen ik het controleerde, was ik verrast om te ontdekken hoe boomy het is, de meeste anderen die ik heb gehad, geven een dof geluid als je erop klopt, maar dit is een soort boem. Ik dacht na over wat ik aan de onderkant kon plakken om het een beetje te dempen, toen ik merkte dat de twee rubberen pads aan de achterkant van de plank de achterklep helemaal niet raakten, er was iets van een opening van 5 mm waardoor de plank op en neer kon stuiteren als je over hobbels reed. Ik had niet veel bij de hand om dit op te lossen, dus ik vouwde gewoon wat keukenpapier totdat het goed paste en zie, een bijna rammelvrije auto.
De laatste klus is om de achterklepsluiting zo af te stellen dat deze strakker aansluit en iets te vinden om het keukenpapier te vervangen, maar dat moet wachten tot ik een grotere Torx-bit heb om een van de panelen te verwijderen.
Helaas heb ik deze dingen niet in volgorde gedaan en tussendoor getest, dus ik kan niet zeggen welke het meeste effect had en ik weet niet hoe lang deze oplossingen zullen werken, maar ze zijn tot nu toe effectiever geweest dan de oplossingen van de dealers