Je hebt al die moeite, om nog maar te zwijgen van de kosten, alleen al voor onderzoek, dat is verdomd indrukwekkend en laat je passie zien waar ik het in de andere thread over had. In tegenstelling daarmee zou ik mijn auto afstellen op 600 pk om geen andere reden dan om de kont te schoppen. Jongen, lijk ik primitief? Het is alsof iemand ons een bal heeft gekocht, je scheurt de jouwe aan stukken om te zien waar hij van gemaakt is, publiceert je bevindingen en met het geld dat je verdient, koop je weer iets anders om je kennis te verbreden. In tegenstelling daarmee trap ik de mijne zo hard als ik kan om te zien hoe ver ik hem kan trappen, en verlies hem uiteindelijk.
Hoe dan ook, nee, ik ben bang van niet. Ik ben nieuw bij MB, dit is mijn eerste MB-auto, maar ik ben blij te kunnen zeggen dat ik al behoorlijk wat kennis heb opgedaan in de bijna twee jaar dat ik hier ben. Jongen, ik was als een vis op het droge toen ik hier voor het eerst kwam, haha.
Theo,
Laten we het hebben over aftermarket tuning en wat je "mee weg kunt komen".
Je hebt me al een tijdje horen praten over "de tijdsduur,
op een bepaald moment, dat het voertuig in staat is om op WOT, Full Load te worden gehouden"
Waarom is dit belangrijk en wat is het effect op "Tuning"?
Het gaat allemaal om
Thermische Belastingsstabiliteit in de motor, met name met betrekking tot bepaalde componenten in de cilinderkop en de zuigers / ringen / cilinderblokboringen.
Het begint met het feit dat er twee vormen van motortuning zijn.
1) De traditionele manier en de manier waarop de OEM's het nog steeds doen.
Dit wordt "Step Tuning" genoemd en houdt in dat de motor wordt vastgehouden op een enkele RPM "stap" totdat alle motorparameters, zowel temperatuur als druk, zijn gestabiliseerd, de koppeluitvoer wordt geregistreerd (PK wordt hieruit berekend), voordat wordt overgegaan op de volgende RPM-stap.
Je doorloopt het hele toerentalbereik van de motor op deze langzame en tijdrovende manier.
(In stappen van ergens tussen de 100 en 500 RPM, afhankelijk van de nauwkeurigheid die de OEM nastreeft).
De tijdsduur van elke stap varieert met vele parameters; ik heb echter nog nooit gezien dat het minder dan 30 seconden per stap is en vaak langer.
Zoals je hopelijk kunt zien, is dit erg belastend voor de motor, extreem tijdrovend en vereist een ZEER goed opgezette testcel.
(Meestal wordt dit bij een OEM gedaan op een motordyno)
Dit proces is de bron van de sexy PR-beelden van de autofabrikanten met de gloeiend rode turbo / uitlaatspruitstuk.
Zo wordt alle OEM-motorontwikkeling uitgevoerd en zo worden de vermogenscurves gegenereerd die ze publiceren.
2) Aftermarket Tuning, bekend als "Sweep Tuning"
Dit houdt eenvoudigweg in dat de motor wordt versneld van een laag toerental naar de rode lijn in een enkele "sweep", van ergens
tussen de 6 en 12 seconden, afhankelijk van het motorvermogen en de belasting die de betreffende chassisdyno toepast.
Sweep tuning wordt door bijna alle aftermarket tuners gebruikt om twee, zeer goede (voor hen) redenen
a) Hun testcellen zijn niet ingericht om de thermische belastingen aan te kunnen die door Step Tuning worden gecreëerd. (Je kunt je de hitte voorstellen die van de motor afkomt, zoals de autofabrikanten het doen)
b) Het allerbelangrijkste is dat Sweep Tuning zo veel minder thermische belasting op de motor legt, dat het het risico op schade aan de motor tijdens het tuningproces aanzienlijk vermindert en dus jou, de klant, van streek maakt.
Nu, op het eerste gezicht lijkt dit een goede zaak, toch? Immers, een verminderd risico voor je motor lijkt iets te zijn wat iedereen zou willen, toch?
Nou eigenlijk niet, het hangt allemaal af van hoe je je voertuig wilt gebruiken.
Als je alleen maar full load wilt toepassen voor ongeveer dezelfde periode, of slechts een paar seconden langer, dan het duurt op een sweep dyno run, dan is het goed, ga ervoor.
Vandaar mijn 12 seconden duur bij WOT Full Load, op een bepaald moment.
Als je je voertuig echter MEER dan 12 seconden op WOT Full Load wilt gebruiken, op een bepaald moment, dan zijn er allerlei problemen bij betrokken.
Aftermarket tuners, die de hoogst mogelijke cijfers nastreven voor commerciële opschepperij, worden alleen al door hun tuningmethodologie aangemoedigd om meer ontstekingsvervroeging en magere lucht/brandstofverhoudingen (om nog maar te zwijgen van
MEER BOOST) te gebruiken dan het geval zou zijn als ze zouden tunen met de professionele Step Tuning-aanpak van de OEM.
Het kan er ook toe leiden dat ze een cruciale hulpvariabele missen, zoals de brandstofvolumetoevoer, simpelweg vanwege de relatief korte sweepduur.
(Dynojet's zijn in dit opzicht bijzonder slecht en waren direct verantwoordelijk voor meerdere motorstoringen bij wedstrijdevenementen in de VS, totdat de tuners die ze gebruikten de problemen doorhadden)
Deze tijdsduur bij WOT-parameter is de reden waarom je "weg kunt komen" met het draaien van compressor overspeed (uiteraard uitgaande van mechanische integriteit) bij belachelijke compressoruitlaattemperaturen gedurende een paar seconden. Samen met vele andere "verkeerde" elementen van het tuningproces.
NIETS in de motor is thermisch gestabiliseerd in de paar seconden dat je WOT, Full Load toepast tijdens een enkele Sweep Tuning Dyno run, of een 60 tot 130 MPH Dragy run.
Wat, onbewust, de basis is waarop je vertrouwt om te voorkomen dat je je motor opblaast.
Ga gewoon niet Mile Racing in Texas op een zomerdag met dat type tuning, dat is alles!!!!
Of 1000M Racing op een Australische zomerdag!!