Mercedes A-Class Forum banner
741 - 760 of 2,800 Posts
Afgezien van de hittegolven in juli-augustus, die af en toe uit de Sahara komen, ja, het is het hele jaar door erg comfortabel. Maar dat is alleen waar ik ben; het land heeft een ongelooflijke klimatologische diversiteit, van ijskoude winters in het noorden tot bloedhete zomers in centraal Griekenland, zoals Oost-Thessalië. Als je zoekt naar Thessalië, zie je waar dat is, en het is eigenlijk de heetste plek in het hele land, maar alleen in de zomer. En daarmee bedoel ik dat 43 °C een fluitje van een cent is, ik ben er vrij zeker van dat bezoekers uit het Midden-Oosten zich hier helemaal thuis zullen voelen. Maar winters en andere seizoenen zijn een ander verhaal. Eilanden hebben hun eigen weer en dat zijn meestal zowel milde winters als zomers. In Noordwest-Griekenland regent het de hele herfst als gek, bezoekers uit het VK zullen denken dat ze nooit thuis zijn geweest en in de winter is alles bedekt met sneeuw in een groot deel van de regio.

Hoe dan ook, ik zal binnenkort een korte video plaatsen van een ritje door mijn omgeving. Er zijn trouwens verschillende Airbnb-resorts in de omgeving, misschien wil je dat even noteren 😛
Theo,

Wat je beschrijft is de perfecte uitleg van waarom OEM-voertuigen worden ontworpen/afgesteld zoals ze zijn en waarom professionele tuners in Duitsland ons voertuig niet boven de 470 pk brengen met de standaard turbo.
Die diversiteit in omgevingsomstandigheden die je beschrijft, is precies het punt.

Wil je je auto serieus afstellen tot het uiterste voor gebruik in een omgevingstemperatuurbereik van 20 tot 25 °C (zoals de Engelsen daadwerkelijk kunnen) en hem dan in de zomer niet kunnen gebruiken in het midden van je eigen land?
Ik denk dat als je bereid bent om met die aanzienlijke beperkingen te leven, je gang maar gaat.

Je kent mijn eigen vereiste bedrijfsparameters al en voor iedereen die hier ooit mijn advies vraagt over wat en/of hoe mods aan te pakken, zal ik altijd proberen te antwoorden en daarbij zoveel mogelijk dezelfde bedrijfsparameters aan te houden als die van het oorspronkelijke ontwerp.
Als het niet mogelijk is, zal ik de mogelijke problemen beschrijven, zodat de vragensteller zijn eigen risico/baten-analyse kan uitvoeren.

Het is slechts een kwestie van tijd!! :)

Maar, hoewel ik me realiseer dat jullie Europa hebben verlaten, betekent dit dat jullie je persoonlijke voertuigen nooit meenemen naar de centrale of zuidelijke delen van het continent?
We hebben Europa niet verlaten, we zijn verbonden aan hetzelfde continentale plat.

Mijn dochter en vriend zijn vanavond net teruggereden uit Frankrijk. Andere familieleden en buren zijn deze zomer door Europa gereisd. Het is lastiger met de pandemie, vooral vanwege de verschillende formulieren en tests.

We zijn niet uit Europa vertrokken, we zijn verbonden met hetzelfde continentale plat.

Mijn dochter en vriend zijn vanavond teruggereden uit Frankrijk. Andere familieleden en buren zijn deze zomer door Europa gereisd. Het is lastiger met de pandemie, vooral vanwege de verschillende formulieren en tests.
LOL!!! :)
Inderdaad!!
Dus mijn oorspronkelijke voorbeeld van in het Engels afgestemde voertuigen die op Duitse Autobahnen worden "getest", klopt dat eigenlijk?

LOL!!! :)
Inderdaad!!
Dus mijn oorspronkelijke voorbeeld van op Engelse leest getunede voertuigen die op Duitse Autobahnen worden "uitgeprobeerd", klopt eigenlijk wel?
Je zult me eraan moeten herinneren naar welk hoofdstuk van je opmerkingen je verwijst. Ik weet zeker dat @nn7man er adequaat op zou hebben gereageerd.

Je zult me eraan moeten herinneren naar welk hoofdstuk van je opmerkingen je verwijst. Ik weet zeker dat @nn7man er adequaat op zou hebben gereageerd.
Degene waarop je reageerde met "de opwarming van de aarde is voorbij het VK"

@nn7man maakte de absoluut accurate opmerking dat je met het Engelse klimaat allemaal "de f**k uit je auto's kunt tunen".

Mijn punt was, wat gebeurt er als je het betreffende voertuig in de zomer op vakantie meeneemt in Centraal-Europa?

Met onze A45S'en, als je een in Engeland getunede, 500 pk sterke, standaard turbovoertuig zou nemen en "wilt zien wat hij zou doen" op een Duitse autobahn in het midden van een Midden-Europese zomer, wordt je vakantie vrijwel zeker aanzienlijk duurder dan waar je oorspronkelijk rekening mee had gehouden.

Even terzijde. Ik zou waarschijnlijk al naar Brabus zijn gereden en mijn auto hebben laten ombouwen als het niet voor de pandemie was geweest. En ik denk ook dat er een risico op dubbele belasting zou kunnen zijn.

Nou, ik was aan het racen met iemand en ik denk dat we een keer of vier hebben gereden, maar je hebt gelijk, het was de eerste keer dat ik niet genoeg hersteltijd gaf. Een paar seconden tellen toch niet? Hoe dan ook, ik zou nog een laatste run doen en toen ik de airco hoorde aangaan, wist ik meteen wat er aan de hand was, want ik had erover gelezen, dus besloot ik te passen. Ik reed de volgende 15 minuten normaal, wat volgens mij meer dan genoeg was, zoals ik al zei, ik denk dat de airco niet langer dan een paar minuten nodig was. En toen deed ik nog een laatste run van 5 seconden om te controleren of ik nog steeds vol vermogen had en of alles in orde was.

Technische vraag: is er een klep die de motor van de cabine isoleert wanneer dat gebeurt? Zodat alle lucht die van de warmtewisselaar komt, uitsluitend naar de motor wordt geleid. Zoals ik al zei, er kwam niets uit de ventilatieopeningen en er werd geen temperatuur op het scherm weergegeven, geen ventilatorsnelheid, helemaal niets. Oh, wat zou er volgens uw ervaring zijn gebeurd als ik de ventilator had aangezet? Ik gok dat de knop niet eens zou werken. De auto zou zijn als:

Denk je dat de ECU die de airco om hulp vraagt, wordt geregistreerd als een gebeurtenis? Niet als een fout, want dat was geen fout, maar als een gebeurtenis?

Dus op racedagen komt de airco waarschijnlijk regelmatig aan. En dan verlies je daardoor vermogen. Hoeveel is het, 10%? Maar dat is dan niet logisch. Hebben onze auto's geen 421 pk op racedagen?

Degene waarop je reageerde met "de opwarming van de aarde is voorbij het VK"

@nn7man maakte de absoluut accurate opmerking dat je met het Engelse klimaat allemaal "de f**k uit je auto's kunt tunen".

Mijn punt was, wat gebeurt er als je dat voertuig op vakantie meeneemt in Centraal-Europa in de zomer?

Met onze A45S'en, als je een in Engeland getunede, 500 pk sterke, standaard turbovoertuig zou nemen en "wilt zien wat hij kan" op een Duitse Autobahn in het midden van een Midden-Europese zomer, dan wordt je vakantie vrijwel zeker aanzienlijk duurder dan waar je oorspronkelijk rekening mee had gehouden.
Dan zou je in een tent aan het strand slapen. Geen 5-sterrenhotel van 1000 euro/nacht op die vakantie. Probleem opgelost.

Theo,

Wat je beschrijft is de perfecte uitleg van waarom OEM-voertuigen zo worden ontworpen / afgesteld en waarom professionele tuners in Duitsland ons voertuig niet boven de 470 pk brengen met de standaard turbo.
Die diversiteit in omgevingscondities die je beschrijft, is precies het punt.

Wil je je auto serieus afstellen tot het uiterste voor gebruik in een omgevingstemperatuurbereik van 20 tot 25 °C (zoals de Engelsen daadwerkelijk kunnen) en hem dan in de zomer niet kunnen gebruiken in het midden van je eigen land?
Ik denk dat als je bereid bent om met die aanzienlijke beperkingen te leven, je gang maar gaat.

Je kent mijn eigen vereiste bedrijfsparameters al en voor iedereen die hier ooit om mijn advies vraagt over wat en/of hoe mods te doen, zal ik altijd proberen om zoveel mogelijk dezelfde bedrijfsparameters te handhaven als die van het oorspronkelijke ontwerp.
Als dat niet mogelijk is, zal ik de mogelijke problemen beschrijven, zodat de vragensteller zijn eigen risico/batenanalyse kan uitvoeren.
Eigenlijk zit ik in hetzelfde schuitje als @Forrester. Ik denk dat ik voorlopig voor Brabus ga. Maar over een paar jaar, aangezien ik van plan ben de auto nog vele jaren te houden, zolang hij betrouwbaar blijft en vrij van dure reparaties, wil ik misschien meer, ik weet het niet. Aan de andere kant zijn mijn vrouw en ik over een paar jaar op zoek naar een Nissan GTR (en deze af te stellen), die heel goed zal passen bij de A45s. Dus in dat geval kan de A45s misschien het beste op de door Brabus afgestemde 450 pk worden gelaten.

Maar als ik nu meer zou willen, zou ik geen paar duizend euro uitgeven voor 525 pk, maar zou ik kiezen voor een sterke UK-afstelling en tevreden zijn met 490 pk voor een fractie van die prijs.

LOL,

Zoals op een OOSTZEE strand??? Denk eraan, we hebben het over Duitsland!!! :)
Waar dan ook, in een vissersboot. Wat er ook nodig is, haha.

Welnu, ik was aan het racen met iemand en ik denk dat we ongeveer vier runs hebben gedaan, maar je hebt gelijk, het was de eerste keer dat ik het niet genoeg hersteltijd gaf. Een paar seconden tellen toch niet? Hoe dan ook, ik zou nog een laatste run doen en toen ik de airco hoorde aangaan, wist ik meteen wat er aan de hand was, want ik had erover gelezen, dus besloot ik te passen. Reed normaal de volgende 15 minuten, wat volgens mij meer dan genoeg was, zoals ik al zei, ik denk dat de airco niet langer dan een paar minuten nodig was. En toen deed ik nog een laatste run van 5 seconden om te controleren of ik nog steeds vol vermogen had en of alles in orde was.

Technische vraag: is er een klep die de motor van de cabine isoleert wanneer dat gebeurt? Zodat alle lucht die van de warmtewisselaar komt, uitsluitend naar de motor wordt geleid. Zoals ik al zei, er kwam niets uit de ventilatieopeningen en er werd geen temperatuur op het scherm weergegeven, geen ventilatorsnelheid, niets. Oh, wat zou er volgens uw ervaring zijn gebeurd als ik de ventilator had aangezet? Ik denk dat de knop niet eens zou werken. De auto zou zijn als:

View attachment 8799

Denk je dat de ECU die de airco om hulp vraagt, wordt geregistreerd als een gebeurtenis? Niet als een fout, want dat was geen fout, maar als een gebeurtenis?

Dus op racedagen gaat de airco waarschijnlijk gewoon regelmatig aan. En dan verlies je daardoor vermogen. Hoeveel is het, 10%? Maar dan klopt het niet. Onze auto's hebben toch geen 421 pk op racedagen?
Theo,
Ik denk dat je de warmtewisselaarfunctie tussen het aircosysteem en de intercooler-koelvloeistof enigszins verkeerd hebt begrepen.
Je weet dat de lagedrukzijde van het aircosysteem koud is, toch?
Het enige wat ze doen, is de lagedruk-aircoleiding door een warmtewisselaar met de intercooler-vloeistof leiden.
Wanneer dit systeem wordt geactiveerd, gebeurt er niets in de cabine; de aircocompressor wordt echter uiteraard geactiveerd, met het gevolg van vermogensverlies.
De werking van de airco in de cabine staat hier los van.
Ik geloof dat beide tegelijkertijd kunnen werken; ik heb echter geen idee van het relatieve effect van de een op de ander..
Ik denk niet dat de Duitsers verwachten dat je 100% intercoolerprestaties nodig hebt met de airco in de cabine.
Waarschijnlijk nog nooit in de zomer in Midden-Griekenland geweest!!

Ik geloof niet dat het activeren van het systeem als een "gebeurtenis" zou worden geregistreerd, hoewel ik het eerlijk gezegd niet zeker weet.

Ik weet niet zeker wat het vermogensverlies is van de werking van de airco. Ik zal kijken of ik het voor je kan laten meten tijdens een van mijn aankomende dyno-runs.
Ik verwacht dat het minstens 5% of 20 pk zal zijn.
Wanneer de motorvermogens worden beoordeeld, is dit NIET met de airco in werking.

Eigenlijk zit ik in hetzelfde schuitje als @Forrester. Ik denk dat ik voorlopig voor Brabus ga. Maar over een paar jaar, aangezien ik van plan ben de auto nog vele jaren te houden, zolang hij betrouwbaar blijft en geen dure reparaties vereist, wil ik misschien meer, ik weet het niet. Aan de andere kant overwegen mijn vrouw en ik over een paar jaar een Nissan GTR te kopen (en te tunen), wat heel goed zal passen bij de A45s. Dus in dat geval kan de A45s misschien het beste op de door Brabus getunede 450 pk blijven staan.

Maar als ik nu meer wilde, zou ik geen duizenden euro's uitgeven voor 525 pk, maar zou ik kiezen voor een sterke UK-tune en blij zijn met 490 pk voor een fractie van die prijs.
En niet racen in een omgeving die hoger is dan die de Engelsen zien?

Laten we ook niet vergeten dat de ECU veel veiligheidsmaatregelen heeft ingebouwd en de timing terugtrekt, de boost vermindert, enz. wanneer de parameters veranderen, zoals de inlaatluchttemperatuur, de brandstoftemperatuur, de olietemperatuur, het pingelen, enz. Tenzij de tuner ook heeft geknoeid met de kalibraties om de ECU te vertellen het te negeren of de tuner de parameters in de diagnostische tabellen wijzigt, denk ik dat we een groter risico lopen op motordetonatie/turbo-uitval of enkele complicaties die ontstaan doordat de ECU geen actie kan ondernemen om de motor te beschermen. In mijn land kan de omgevingstemperatuur overdag oplopen tot 40-45 graden en 's avonds 20-25 graden. De logs die op de dyno zijn gedaan, zijn slechts een WOT-pull in één versnelling en dat zegt niet veel. Daarom moest ik meerdere logs maken bij verschillende omgevingstemperaturen met verschillende brandstoffen, van WOT-pulls tot gewoon normaal rijden in de comfortmodus (hoewel ik nu permanent op RON 100 rijd) en het door hem laten beoordelen om ervoor te zorgen dat de ECU de juiste maatregelen neemt om in te grijpen wanneer dat nodig is, wat tot uiting komt in de vorm van timing terugtrekken, boostvermindering, enz. Net als jullie ben ik het erover eens dat er eigenlijk geen reden is om het extra risico te nemen voor slechts een beetje meer vermogen en de auto op de limiet te laten rijden met slechts een flinterdunne tolerantie. Dat is natuurlijk geheel aan de persoon zelf. Ik heb een 500 pk sterke Toyota Yaris als speelgoedauto en die draait op een standalone ECU van Autronic. Zelfs met een volledig opgebouwde motor was mijn tuner ook erg voorzichtig en zorgde ervoor dat de auto binnen de veiligheidslimieten bleef en niet helemaal gek werd, zelfs als de motor de extra belasting aan kon, omdat ik er ook als een normale straatauto mee rijd.

Laten we ook niet vergeten dat de ECU veel veiligheidsmaatregelen heeft ingebouwd en dat deze de timing terugtrekt, de boost vermindert, enz. wanneer de parameters veranderen, zoals de inlaatluchttemperatuur, de brandstoftemperatuur, de olietemperatuur, het kloppen, enz. enz.

Tenzij de tuner ook heeft geknoeid met de kalibraties om de ECU te vertellen het te negeren of de tuner de parameters in de diagnostische tabellen wijzigt, denk ik dat we een hoger risico lopen op motordetonatie/turbo-uitval of enkele complicaties die ontstaan doordat de ECU geen actie kan ondernemen om de motor te beschermen.

In mijn land kan de omgevingstemperatuur overdag oplopen tot 40-45 graden en 's avonds 20-25 graden.

De logs die op de dyno zijn gedaan, zijn slechts een WOT-pull op één versnelling en dat zegt niet veel.

Daarom moest ik meerdere logs maken bij verschillende omgevingstemperaturen met verschillende brandstoffen, van WOT-pulls tot gewoon normaal rijden in de comfortmodus (hoewel ik nu permanent op RON 100 rijd) en het door hem laten beoordelen om ervoor te zorgen dat de ECU de juiste maatregelen neemt wanneer dat nodig is, wat tot uiting komt in de vorm van timing-terugtrekking, boost-reductie, enz. enz.

Net als jullie ben ik het erover eens dat er niet echt een reden is om het extra risico te nemen voor slechts een klein beetje meer vermogen en de auto op de limiet te laten draaien met slechts een flinterdunne tolerantie. Dat is natuurlijk geheel aan het individu.
Alles wat je zegt is 100% accuraat en dat is precies mijn punt.
Vermoedelijk proberen we allemaal meer vermogen te maken.
ALS, voor degenen onder ons die in

And not race in an ambient any higher than the English see?
Het is nog nooit hard gereden boven de 30°C en je weet wat mijn runs zijn. De auto voelt nauwelijks iets. Alleen die ene keer afgelopen vrijdag kreeg ik AC-bescherming geactiveerd, maar het was ongeveer 16°C.

• Like
Reactions: veeeight
Theo,
Ik denk dat je de functie van de warmtewisselaar tussen het aircosysteem en de intercooler-koelvloeistof enigszins verkeerd hebt begrepen.
Je weet toch dat de lagedrukzijde van het aircosysteem koud is, toch?
Het enige wat ze doen is de lagedruk-aircoleiding door een warmtewisselaar met de intercooler-vloeistof leiden.
Als dit systeem is geactiveerd, doet het niets in de cabine; maar uiteraard wordt de aircocompressor geactiveerd, met het gevolg van vermogensverlies.
De werking van de airco in de cabine staat hier los van.
Ik geloof dat beide tegelijkertijd kunnen werken; maar geen idee van het relatieve effect van de een op de ander..
Ik denk niet dat de Duitsers verwachten dat je 100% intercoolerprestaties nodig hebt met de airco aan in de cabine.
Waarschijnlijk nog nooit in de zomer in Centraal-Griekenland geweest!!

Ik geloof niet dat het activeren van het systeem als een "gebeurtenis" zou worden geregistreerd, hoewel ik het eerlijk gezegd niet zeker weet.

Ik ben niet zeker van het vermogensverlies van de airco. Zal kijken of ik het voor je kan laten meten tijdens een van mijn aankomende dyno-runs.
Ik verwacht dat het minstens 5% of 20 pk zal zijn.
Wanneer de motoren worden beoordeeld, is dit NIET met de airco in werking.
Ik weet dat het niet zo is, maar ik bedoel, als je zo hard rijdt dat de airco aangaat, wordt je vermogen verminderd. Dus als het enige wat nodig is om hem te laten inschakelen vier runs achter elkaar zonder hersteltijd ertussen bij 16°C, dan zou het altijd moeten gebeuren op racedagen. Dus op racedagen hebben onze auto's nooit 421 pk, want dan rijd je rond op het circuit met de airco aan.

741 - 760 of 2,800 Posts