Mercedes A-Class Forum banner

Samengevoegd: Servicekosten & Intervallen

130K views 317 replies 83 participants last post by  veeeight  
#1 ·
De dealer heeft me gebeld over het Mercedes serviceplan. Ik had een beetje problemen toen ik de auto voor het eerst had (november) en ik kreeg dit jaar een gratis servicebeurt. In het serviceplan komen de kosten van de service van het tweede jaar uit op een duizelingwekkende £467,75, dit is voor een grote servicebeurt plus remvloeistofvervanging, wat voor mij grenst aan Porsche-servicekosten voor een kleine gezins-hatchback. De kosten van het serviceplan zijn gestegen van £28 naar £29 per maand.

De vraag die ik graag beantwoord wil zien is: moet je de remvloeistof na 2 jaar laten vervangen of kun je ze vragen om deze te testen om te zien of deze daadwerkelijk vervangen moet worden? Mijn auto heeft ook een 3-jarig pcp, dus moet je hem bij Mercedes laten onderhouden of kun je hem naar een btw-geregistreerde garage brengen? Ik neem aan dat ik voor het einde van de 3 jaar gecontacteerd zal worden voor een andere pcp, dus de service van het 3e jaar komt er niet in voor. De kosten die ze hebben geoffreerd voor de 3e servicebeurt bedragen £849,81, inclusief een kleine servicebeurt plus luchtfilter, bougies en transmissieolievervanging, echt verbazingwekkend.
 
#134 ·
Over het algemeen worden updates niet geïnstalleerd, tenzij er een specifieke klacht of probleem is met een specifiek onderdeel.

Uit een eerdere post:

Scans worden routinematig uitgevoerd, maar firmware/software-updates voor een bepaalde module worden niet standaard uitgevoerd, tenzij:

1. Het maakt deel uit van een campagne/TPI/Bulletin/Terugroepactie etc.
2. U heeft een specifiek probleem met dat onderdeel

De redenen zijn talrijk en gevarieerd (inclusief homologatie, typegoedkeuring, EMC/RFI-goedkeuringen, achterwaartse compatibiliteit, hervalidatie met andere componenten in het systeem etc.), maar het geldt ook voor andere componenten/systemen. bijvoorbeeld: Uw ABS-module krijgt niet automatisch de nieuwste versie, onder voorbehoud van 1&2 hierboven.

Dit is de praktijk bij de Duitse fabrikanten.
 
#135 ·
Zeer interessant. Ik zal kijken of er iets dat ik normaal zie, de volgende keer dat ik een afstand afleg, niet werkt. Voordat ze de ECU updateten, vroegen ze eerst of ik een kaart had. Dat is me voor het eerst gevraagd.
 
#138 ·
@CREED had zijn autoscherm gebrickt toen een MBUX-update die door de dealer werd toegepast, mislukte.
De auto moest worden teruggebracht naar de dealer voor nieuwe hardware.

Dit gebeurt in het echte leven, met alle elektronica en IT-hardware en software-apparaten, in elke branche.

Altijd een risico.
 
#141 ·
@CREED had zijn autoscherm gebrickt toen een MBUX-update die door de dealer werd toegepast, mislukte.
De auto moest terug naar de dealer worden gebracht voor nieuwe hardware.

Dit gebeurt in het echte leven, met alle elektronica en IT-hardware en software-apparaten, in elke branche.

Altijd een risico.
Klopt, net als bij elk computersysteem heb je de keuze om bij de originele software te blijven of te updaten en te profiteren van de upgrades, en veel mensen gebruiken nog steeds XP, maar de meesten houden hun systemen up-to-date
 
#150 ·
Sorry jongens, het is nooit het beleid van autofabrikanten geweest om software-updates routinematig op modules toe te passen. Om alle redenen uiteengezet in post #134.

Scans voor opgeslagen en huidige fouten, ja. Routinematig software-updates toepassen - is nog nooit het geval geweest. Ooit.

Dit is een eigenschap/gewoonte van consumentenelektronica, waarbij de gebruiker wordt aangemoedigd om de beschikbare updates toe te passen.

Er zijn veel meer regelgevings- en homologatieproblemen rond het updaten van de systemen van een auto, vergeleken met een telefoon of tablet. Een auto is geen consumentenelektronica.
 
#151 ·
Ik zou gezegd hebben dat het gebruikelijk is voor autofabrikanten om software-updates toe te passen. Ik heb ze in het verleden zeker gehad, maar ik vermoed dat ze alleen die toepassen die ze willen of moeten toepassen, in plaats van routinematig alle auto's bij te werken naar de nieuwste release.

Het is ook de moeite waard om te onthouden dat het niet de eigenaren zijn die hebben aangedrongen op systeemupdates. Ik kan me voorstellen dat velen, zoals ikzelf, perfect tevreden waren om gewoon de auto te rijden die we kochten, op voorwaarde dat er veiligheidsupdates werden toegepast. Maar de fabrikanten verkopen de voordelen en het belang van het up-to-date houden van de softwaresystemen van onze auto's, dus zij zijn het die de verwachting hebben gewekt dat de software up-to-date wordt gehouden.

Sommigen adverteren dat dit wordt gedaan als onderdeel van het onderhoudsschema, anderen verkopen het belang en het gemak van OTA-updates en ik heb zelfs een MB-dealer gezien die software-updates aanbiedt als onderdeel van hun serviceplan.
 
#152 ·
Softwaremodule-updates worden alleen toegepast bij een servicebeurt als:

1. Er is een TIPS/TPI/Service Bulletin dat de dealer verplicht om deze toe te passen op specifieke modules.

2. Onderdeel van een terugroepactie

3. In het geval van een klacht of storing op die specifieke module.

Ik zou graag precies willen zien wat er is aangeboden of beloofd in de vorm van "aanbieden om de auto up-to-date te houden".

Het zou best wel eens kunnen gaan om gratis kaartupdates voor de eerste 3 jaar, ik kan me geen andere aanbieding herinneren. Maar laten we kijken of er nog iets anders is beloofd.

Ik kan me maar 2 OTA-updates herinneren die geen onderdeel waren van kaartupdates, 1 dit jaar voor de eCall-software en de andere was vorig jaar, maar ik kan me niet eens meer herinneren waar het voor was, dus de OTA-update werkt wel als het nodig is.

Amazon Music is de afgelopen 12 maanden als nieuwe functie op MBUX verschenen, dus daar heb je je OTA-software-feature-upgrade direct geleverd.

De "gecreëerde verwachting" kan best wel eens de OTA-aanbieding zijn, maar op de een of andere manier is dit vertaald in "de dealerwerkplaats zal al uw modules updaten als onderdeel van een reguliere servicebeurt". Ik heb dat persoonlijk nog nooit zien adverteren. Het staat niet op het Service A- of Service B-schema.

Omdat we al hebben vastgesteld dat u uw auto buiten het M-B-netwerk kunt laten onderhouden zonder de garantie te verliezen, zullen onafhankelijke garages die geen toegang hebben tot M-B-updates, uw modules niet updaten terwijl ze uw olie en filter vervangen.
 
#153 ·
Als onderdeel van de service heb ik gevraagd om naar de start/stop te kijken, omdat deze erg traag is. En veel trager dan mijn vorige A45 en elke andere auto die ik rijd.

De dealer vertelde me gisteren, toen ik informeerde of ze iets hadden gedaan, dat ze de software ervoor hadden bijgewerkt, maar dat de herstart van de start/stop kan variëren afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit was nieuw voor mij. Weet iemand of het waar is of moet ik gewoon een andere dealer proberen :unsure:
 
#154 ·
Mijn ervaring is dat als je stopt en de stop/start ingedrukt houdt, deze direct inschakelt, maar als ik stop en de auto op de remmen houd, hangt het af van hoe hard ik de remmen indruk. Als het heel licht is, kan de motor aan blijven, maar dan uitgaan, maar als de remmen stevig ingedrukt zijn, gaat de motor uit.

De beschrijving in de online handleiding suggereert echter dat het zo zou kunnen zijn dat als je bij een stopbord staat of achter een auto die wegrijdt of het stuur hard draait, de motor niet stopt, maar deze beschrijving is dubbelzinnig. Het doet deze uitspraken, maar als gebeurtenissen wanneer de motor stopt, maar het vermeldt deze nadat het zegt dat de motor stopt wanneer je tot stilstand remt, dus ze lijken overbodig. Maar als je de handleiding van 09/2020 leest, staat er:

"Als het systeem een intelligente stop-inhibitor detecteert, bijvoorbeeld een stopbord, stopt de motor niet."

Daarom vraag ik me af of de eerdere handleidingen echt zeggen dat de motor in deze omstandigheden niet stopt, weet het niet zeker en heb ze nog niet uitgeprobeerd om te zien 🙄

Afgezien hiervan kan ik geen 'rijomstandigheden' bedenken die de SS zouden beïnvloeden.
 
#155 ·
Ik denk niet dat het systeem over AI-mogelijkheden beschikt en ik denk over het algemeen dat de MB-garage die ik heb gebruikt het mis heeft.
 
#156 ·
Ik reed vandaag door de stad en maakte van de gelegenheid gebruik om te observeren wat mijn S/S daadwerkelijk doet, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wat ik kan zeggen is dat als ik HOLD ingedrukt houd, de S/S direct start, als ik HEEL zachtjes stop en maar HEEL lichte remdruk heb, de S/S niet aangaat, maar als ik normaal stop, gaat de S/S wel aan. Ik heb geen situatie waargenomen waarbij de S/S niet aanging bij een kruispunt wanneer een auto voor me wegreed, maar er was wel af en toe een situatie waarbij ik verwachtte dat de S/S aan zou gaan terwijl dat niet gebeurde, en andersom, maar ik denk dat dit meer te maken had met de remdruk dan met iets anders. Ik merkte wel één keer op dat de S/S niet aanging bij het stoppen op een helling omhoog, totdat ik HOLD activeerde, maar over het algemeen had ik de indruk dat de momenten waarop de S/S niet aangaat, te wijten zijn aan de remdruk (mogelijk geen remlichten aan) in plaats van aan AI of verkeersbordherkenning.
 
#157 ·
MB neemt de koek echt met hun servicekosten, die volgens mij onlangs omhoog zijn gegaan. Toen ik een jaar geleden mijn A-Service had, kreeg ik een offerte van ongeveer £350 en omdat ik in geschil was met hen over enkele garantieproblemen, ging ik ermee door om erachter te komen dat er eigenlijk £286 in rekening werd gebracht. Ik heb geen idee waarom het zo'n 'redelijke :ROFLMAO:' kosten waren. Ik kom echter nu aan bij mijn 2e jaarlijkse service met slechts 9000 mijl op de teller en MB wil £475 voor een B-Service en een remvloeistofwissel, toen ik dit ter discussie stelde, kreeg ik te horen dat dit hun £11 milieukosten omvatte, maar vreemd genoeg noemden ze de erg lekkere koffie & koekjes niet!

Wat een complete overbelasting voor wat in feite een olie- en filterwissel is, ik realiseer me dat ze deze exorbitante kosten niet hoeven te rechtvaardigen, maar ze zouden tenminste moeten proberen concurrerend te blijven, BMW gecheckt en voor zover ik kon zien, zijn zelfs zij veel goedkoper.

Rant voorbij
 
#158 ·
MB neemt de koek echt met hun servicekosten, die volgens mij onlangs omhoog zijn gegaan. Toen ik een jaar geleden mijn A-service had, kreeg ik een offerte van ongeveer £350 en omdat ik in geschil was met hen over enkele garantieproblemen, ging ik ermee door om te ontdekken dat er eigenlijk £286 in rekening werd gebracht, ik heb geen idee waarom het zo'n 'redelijke :ROFLMAO:' kosten waren. Ik kom echter nu aan mijn 2e jaar service met slechts 9000 mijl op de teller en MB wil £475 voor een B-service en een remvloeistofwissel, toen ik dit ter discussie stelde, kreeg ik te horen dat dit hun £11 milieukosten omvatte, maar vreemd genoeg noemden ze de erg lekkere koffie en koekjes niet!

Wat een complete overbelasting voor wat in feite een olie- en filterwissel is, ik besef dat ze deze exorbitante kosten niet hoeven te rechtvaardigen, maar ze zouden op zijn minst moeten proberen concurrerend te blijven, BMW gecontroleerd en voor zover ik kon zien, zijn zelfs zij veel goedkoper.

Rant voorbij
Ik heb een aantal service-offertes voor mijn auto via de Mercedes-website voor Brooklands laten maken. Elke service werd, zoals u zegt, steeds duurder. De derde en vierde gaan naar de regio van 5-600 pond plus.
De beste optie en meest kosteneffectieve is om hun serviceplan te gebruiken, ik betaal £30 per maand.
 
#159 ·
Je zou je zorgen moeten maken over mijn eerste A35-service van $850 hier in Adelaide, ongeveer £500 in echt geld. Het doet je afvragen hoe het zit met onafhankelijke specialisten, maar hebben ze toegang tot alle techno-magie?
 
#161 ·
Je zou je zorgen moeten maken over mijn eerste A35-service van $850 hier in Adelaide, ongeveer £500 in echt geld. Het doet je afvragen over onafhankelijke specialisten, maar hebben ze toegang tot alle techno-magie?
In het VK lijken ze dat te hebben, in feite denk ik dat ze dat moeten hebben om een licentie van MB te krijgen om hun auto's te onderhouden. Zoals met alle dingen moet je het controleren voordat je ze gebruikt, ik heb geluk dat ik er drie in de buurt heb, een is eigendom van de diagnose-ingenieur die MB inschakelt als hun eigen fout niet kan oplossen (of dat is tenminste wat hij me vertelt 🤣), een andere is de enige gelicentieerde garage in het VK die aan de Mercedes SLR Mclaren werkt, maar ze zijn allemaal bemand door door Mercedes opgeleide technici met vele jaren ervaring en ze hebben allemaal het volledige Xentry-systeem en zijn gelicentieerd om de Mercedes-database bij te werken.

Ik heb ook een SL als weekendauto die alleen op zonnige dagen uitgaat en dus heel weinig kilometers heeft, ik zou het niet overwegen om hem naar een hoofddealer te brengen omdat ik zo'n goede persoonlijke service krijg van mijn Indy en het is enorm goedkoper.

Maar als uw auto nog onder garantie valt ............
 
#165 ·
Houd er rekening mee dat zelfs de MB-servicekosten in het niet vallen bij de kosten van het onderhoud van een Mercedes SLR McLaren. Blijkbaar kost het vervangen van de bougies £10.000 😭, maar ik denk dat het er 8 zijn 🤣
 
#166 ·
Zijn de arbeidskosten ongeveer £ 200 per uur? Als dat klopt, dan verklaart dat al het andere.
 
#168 ·
£180 voor een Audi! Waarschijnlijk wat we zouden betalen voor de auto van mijn vrouw vóór familiekorting ;)
 
#169 ·
In Japan worden MB's geleverd met 3 jaar onderhoud inbegrepen, samen met de garantie van 3 jaar. Dus geen servicekosten gedurende 3 jaar.
Bovendien voerden ze een campagne toen we de onze kochten, die de 2 jaar verlengde garantie en onderhoud gratis omvatte. (Geschatte waarde 1500 GBP)
Dat omvat ook minstens één sha-ken. (Misschien twee? Ik ben niet zeker.) Sha-ken is de beruchte, door de overheid verplichte inspectie in Japan die op zichzelf al ongeveer 700 GBP kost.
We kunnen dus in principe vijf jaar lang ontspannen wat betreft onderhoud en service, wat prettig is.
 
#171 ·
In Japan worden MB's geleverd met 3 jaar onderhoud inbegrepen, samen met de garantie van 3 jaar. Dus geen servicekosten gedurende 3 jaar.
Bovendien voerden ze een campagne toen we de onze kochten, die de 2 jaar verlengde garantie en onderhoud gratis omvatte. (Ter waarde van ongeveer 1500 GBP)
Dat omvat ook minstens één sha-ken. (Misschien twee? Ik weet het niet zeker.) Sha-ken is de beruchte door de overheid verplichte inspectie in Japan die op zich al ongeveer 700 GBP kost.
We kunnen dus in principe vijf jaar ontspannen wat betreft onderhoud en service, wat prettig is.
Dat lijkt een zeer verlichte houding ten opzichte van het verkopen van auto's, weet u zeker dat het een Mercedes is 🤭
 
#176 ·
Welnu, mijn A250 had gisteren zijn buitensporig dure 2e jaar B-service en verplichte remvloeistofwissel bij de hoofddealer, een interessante ervaring. Omdat ik pas 9000 mijl had gereden, verwachtte ik het telefoontje dat alles in orde was en de auto gewassen en klaar om op te halen, maar in plaats daarvan kreeg ik een video van mijn 'gratis' visuele gezondheidscheck van een aardige jonge monteur genaamd Dave, die me meenam voor een video tour van de auto, wat aardig dacht ik 🤣

Hij wees er vriendelijk op dat mijn ruitenwissers smeerden, dus adviseerde hij nieuwe voor en achter, toen liet hij me de profieldiepte zien, 3,94 voor, wat hij 3 noemde en 5,76 achter, wat hij 5 noemde, hij zei dat de achterste 'waarschijnlijk' oké waren, maar de voorste moesten worden vervangen, oh en hoewel er geen tekenen van ongelijke slijtage waren, zou ik een 4-wiel uitlijningsservice nodig hebben.

Ik zat nog steeds naar mezelf te glimlachen toen mijn eigen persoonlijke serviceadviseur George me belde om me door de aanbevelingen te loodsen en ze voor me te prijzen. £ 65 voor de ruitenwissers, ze hadden geen bijpassende Hankook-banden, maar ze hadden wel (aanzienlijk duurdere) Continentals en konden zelfs de prijzen van KwikFit matchen :rolleyes: voor slechts £ 327 gemonteerd en £ 95 voor de uitlijning. Hoe verrast was hij toen ik zei dat ik niet wilde dat hij deze extra's deed, zelfs niet de ruitenwisserbladen, zei hij bijna wanhopig 🤣

Ik ben er helemaal voor dat garages advies geven over items die gedaan moeten worden of binnenkort gedaan zouden kunnen worden, maar dit soort flagrante upselling is crimineel. De ruitenwissers hoefden alleen maar schoongemaakt te worden, de meeste mensen vervangen hun banden bij 2 mm (toegegeven, sommigen zullen ze bij 3 vervangen), maar het aanbevelen van vervangingen bij 4 mm is schokkend en het aanbevelen van 4-wiel uitlijning als er geen bewijs is van ongelijke slijtage is gewoon winstbejag. Het probleem is dat veel, veel mensen niet weten of niet willen weten over auto's, dus ervan uitgaan dat ze goed advies krijgen en gewoon betalen.

Alsof dat nog niet erg genoeg was, merkte ik dat mijn oliepeil onder het maximum stond toen ik thuiskwam, dus ofwel de auto is de dag ervoor plotseling olie gaan verbruiken, ze hebben de aftapplug niet correct vastgedraaid of ze hebben niet de juiste hoeveelheid olie erin gedaan, ik zal het onderzoeken als het stopt met regenen.

Zoveel voor afzetterijen, ik zal deze niet meer gebruiken :mad:
 
#177 ·
Nou, mijn A250 had gisteren zijn buitensporig dure 2e jaar B-service en verplichte remvloeistofwissel bij de hoofddealer, een interessante ervaring. Omdat ik pas 9000 mijl had gereden, verwachtte ik de oproep dat alles in orde was en dat de auto gewassen en klaar was om op te halen, maar in plaats daarvan kreeg ik een video van mijn 'gratis' visuele gezondheidscheck van een aardige jonge monteur genaamd Dave, die me meenam voor een video tour van de auto, wat aardig dacht ik 🤣

Hij wees er vriendelijk op dat mijn ruitenwissers smeerden, dus hij adviseerde nieuwe voor en achter, toen liet hij me de profieldiepte zien, 3,94 aan de voorkant die hij 3 noemde en 5,76 aan de achterkant die hij 5 noemde, hij zei dat de achterste 'waarschijnlijk' oké waren, maar dat de voorste vervangen moesten worden, oh en hoewel er geen tekenen van ongelijke slijtage waren, zou ik een 4-wiel uitlijningsservice nodig hebben.

Ik zat nog steeds te glimlachen toen mijn eigen persoonlijke serviceadviseur George me belde om me door de aanbevelingen te leiden en ze voor me te prijzen. £65 voor de ruitenwissers, ze hadden geen bijpassende Hankook banden, maar ze hadden wel (aanzienlijk duurdere) Continentals en konden zelfs de prijzen van KwikFit matchen :rolleyes: voor slechts £327 gemonteerd en £95 voor de uitlijning. Hoe verrast was hij toen ik zei dat ik deze extra's niet wilde, zelfs niet de ruitenwisserbladen, zei hij bijna wanhopig 🤣

Nu, ik ben voor garages die advies geven over items die gedaan moeten worden of binnenkort gedaan zouden kunnen worden, maar dit soort flagrante upselling is crimineel. De ruitenwisserbladen hoefden alleen maar schoongemaakt te worden, de meeste mensen vervangen hun banden bij 2 mm (toegegeven, sommigen zullen ze bij 3 vervangen), maar het aanbevelen van vervangingen bij 4 mm is schokkend en het aanbevelen van 4-wiel uitlijning als er geen bewijs is van ongelijke slijtage is gewoon winstbejag. Het probleem is dat veel mensen niet weten of niet willen weten over auto's, dus ervan uitgaan dat ze goed advies krijgen en gewoon betalen.

Alsof dit nog niet erg genoeg was, merkte ik dat mijn oliepeil thuis onder het maximum stond, dus of de auto is plotseling olie gaan verbruiken sinds de dag ervoor, ze hebben de aftapplug niet correct aangedraaid of ze hebben niet de juiste hoeveelheid olie erin gedaan, ik zal het onderzoeken als het stopt met regenen.

Zoveel voor afzettergarages, ik zal deze niet meer gebruiken :mad:
Was dit Bristol?
 
#182 ·
Een paar weken geleden betaalde ik £38 voor het voorste paar en £18 voor de achterste, geleverd door een MB-dealer.

Ik had een complete 3 x bosch set kunnen krijgen voor net geen £40 van Halfords met een klantenkaart, maar gaf er de voorkeur aan om het origineel MB te houden voor een paar extra ponden, aangezien ze waarschijnlijk een paar jaar zullen meegaan.
 
#183 ·
Het is bijna mijn 3e onderhoudsbeurt in oktober/november en ik had alleen het 2 jaar gratis serviceplan, dus of ik betaal voor nog 2 jaar of ik betaal gewoon per keer. Weet iemand hoeveel de 3e onderhoudsbeurt ongeveer kost voor een a180 w177? Ik heb nog geen 5.000 mijl gereden.

Ten tweede, aangezien het jaar 3 is, neem ik aan dat ik ook APK nodig heb? Is dit inbegrepen in het serviceplan?

Vervelend genoeg verkopen ze de plannen alleen met minimaal 2 jaar. Ik heb een 4-jarige pcp en hoopte de auto weg te doen voor de laatste service/apk, hoewel ik niet zeker weet of dit mogelijk is.

Bedankt!