Mercedes A-Class Forum banner
21 - 40 of 269 Posts
@veeeight Zou je alsjeblieft minder dan twee seconden de tijd willen nemen om het olie nummer voor zowel ons differentieel als onze versnellingsbak te vinden? En versnellingsbakfilter. Ik heb de OEM-codes nodig, d.w.z. ik denk dat versnellingsbakolie 236.21 is, maar ik heb niet kunnen vaststellen of het voor de 8- of de 7-versnellings DCT is. Hoe dan ook, als je alle drie de codes hebt, zou ik dat erg op prijs stellen. En is het waar dat er geen diff-filter is? Wordt hij zonder filter geleverd of vervangen we hem gewoon nooit?

Volgens mijn lijst:

Achterdifferentieel:
Tandwielset - M-B 235.63 - niet in het onderhoudsschema, "gesmeerd voor het leven" 😂
Koppeling - M-B 235.64 - A0009894406
Geen diff-filter. Linker- en rechterkoppeling aparte vullingen.

Versnellingsbak (ik ben niet 100% zeker van de onderstaande onderdelen, dus informeer bij uw dealer):
Filter - A2463772300
O-ring - A0229978045
ATF - M-B 236.22 - A0009896104

En als dit forum er niet was geweest, zou ik het niet beseft hebben.
Als dit forum er niet was geweest, zou ik het in mei hebben meegenomen en zouden ze hebben gezegd dat bijna alles wat ik nodig had voor de service niet op voorraad was. En ik zou op weg naar huis zijn geweest, erg pissig. Ik ben nu pissig, maar ik voel me tenminste een beetje beter wetende dat ik mezelf wat tijd heb bespaard door mijn bestelling van tevoren te plaatsen. Maar ik vraag me af of lid worden van een forum een voorwaarde is voor het bezit van dit voertuig. :unsure:

Volgens mijn lijst:

Achterdifferentieel:
Tandwielset - M-B 235.63 - niet in het onderhoudsschema, "gesmeerd voor het leven" 😂
Koppeling - M-B 235.64 - A0009894406
Geen diff-filter. Linker- en rechterkoppeling aparte vullingen.

Versnellingsbak (ik ben niet 100% zeker van de onderstaande onderdelen, dus informeer bij uw dealer):
Filter - A2463772300
O-ring - A0229978045
ATF - M-B 236.22 - A0009896104
Zeer gewaardeerd!

Allen,

Eigenaar van een 2021 CLA 45 met de TWIN torque vectoring achteras en probeer al geruime tijd betrouwbare, definitieve service-informatie te vinden zonder veel succes. Ik ben een actief lid van een ander populair MB-forum, maar blijkbaar zijn er maar weinig c118 CLA 45-enthousiastelingen in de VS, dus ik zal het hier proberen te plaatsen. Hoe dan ook, op basis van mijn onderzoek gebruikt de 45 een achterasaandrijving van Magna – dezelfde leverancier van vrijwel identieke torque vectoring achterassen die worden gebruikt op de nieuwe Audi RS3 en VW MK8 Golf R. Hoewel MB geen onderdeelnummer vermeldt dat overeenkomt met de 235.63-specificatie (middensectie-tandwielolie), heb ik toegang tot het erWin-onderhoudssysteem van VW en zij specificeren het volgende voor de Magna-eenheid in de Golf R:

Middensectie-tandwielolie: G-060-190-A2
Koppelingsolie: G-055-515-A2 (Ik heb bevestigd dat dit een kruis is met Shell TF 0870 & MB 000-989-440-611)

Ten slotte, als fervent doe-het-zelver voor onderhoud, heb ik een speciale laptop met een zeer actuele versie van Xentry (eind 2022) en WIS vermeldt geen procedure voor het verversen van de achterasolie – niet voor de middensectie-tandwielset of koppelingsplaten – maar vermeldt wel dat deze moet worden vervangen na 30.000 mijl of 3 jaar (wetende dat dit mogelijk is gewijzigd in 37.000 mijl of 4 jaar).

Kortom, ik sta op het punt deze service te ondergaan, ben geïnteresseerd om het zelf te doen, maar heb nog steeds de volgende informatie nodig als iemand kan helpen:
  • De WIS-procedure voor het verversen van de achteras-koppeling en tandwielolie (mogelijk document #AP35.00-P-3501F als iemand zin heeft om te zoeken op documentnummer in WIS)
  • MB-onderdeelnummer voor de aftap-/vulpluggen. VW lijkt alle aftap- en vulpluggen te willen vervangen bij het uitvoeren van deze service op de Golf R (alle 6 ervan – het onderdeelnummer van VW voor de aftap-/vulpluggen is N90281802; ik durf te wedden dat deze hetzelfde zijn voor de achteras van de 45, maar mijn versie van EPC dekt de c118 niet)
  • Bevestiging dat de middensectie-tandwielolie van de Golf R (G-060-190-A2) voldoende is voor de MB 235.63 (75W80) tandwieloliespecificatie.
Oh, nog een laatste opmerking, de Golf R-procedure in erWin suggereert dat de conditie van de koppelingsolie kan worden gecontroleerd via diagnostische software en dat de olieconditie moet worden "gereset" bij het verversen. Verder staat er dat de rijstijl (lees: agressief rijden) het vereiste service-interval van de koppelingsplaten drastisch kan verkorten. Ik heb niet geverifieerd of onze achteras ook digitaal wordt bewaakt.

Allen,

Eigenaar van een 2021 CLA 45 met de TWIN torque vectoring achteras en probeer al geruime tijd betrouwbare, definitieve service-informatie te vinden zonder veel succes. Ik ben een actief lid van een ander populair MB-forum, maar blijkbaar zijn er maar weinig c118 CLA 45-enthousiastelingen in de VS, dus ik zal het hier proberen te plaatsen. Hoe dan ook, op basis van mijn onderzoek gebruikt de 45 een achterasaandrijving van Magna - dezelfde leverancier van vrijwel identieke torque vectoring achterassen die worden gebruikt in de nieuwe Audi RS3 en VW MK8 Golf R. Hoewel MB geen onderdeelnummer vermeldt dat overeenkomt met de specificatie 235.63 (middensectie versnellingsbakolie), heb ik toegang tot het erWin-onderhoudssysteem van VW en specificeren ze het volgende voor de Magna-eenheid in de Golf R:

Middensectie versnellingsbakolie: G-060-190-A2
Koppelingsolie: G-055-515-A2 (Ik heb bevestigd dat dit een kruisverwijzing is naar Shell TF 0870 & MB 000-989-440-611)

Ten slotte, als fervent doe-het-zelver voor onderhoud, heb ik een speciale laptop met een zeer recente versie van Xentry (eind 2022) en WIS vermeldt geen procedure voor het vervangen van de achterasolie - niet voor de middensectie versnellingsbak of koppelingsplaten - maar vermeldt wel dat deze moet worden vervangen na 30.000 mijl of 3 jaar (wetende dat dit mogelijk is gewijzigd in 37.000 mijl of 4 jaar).

Kortom, ik sta op het punt deze service uit te voeren, ben geïnteresseerd om het zelf te doen, maar heb nog steeds de volgende informatie nodig als iemand kan helpen:
  • De WIS-procedure voor het vervangen van de achteras koppeling en versnellingsbakolie (mogelijk document #AP35.00-P-3501F als iemand zin heeft om te zoeken op documentnummer in WIS)
  • MB-onderdeelnummer voor de aftap-/vulpluggen. VW lijkt alle aftap- en vulpluggen te willen vervangen bij het uitvoeren van deze service op de Golf R (alle 6 ervan - het onderdeelnummer van VW voor de aftap-/vulpluggen is N90281802; Ik durf te wedden dat deze hetzelfde zijn voor de achteras van de 45, maar mijn versie van EPC dekt de c118 niet)
  • Bevestiging dat de middensectie versnellingsbakolie van de Golf R (G-060-190-A2) voldoende is voor de MB 235.63 (75W80) versnellingsbakoliespecificatie.
Oh, nog een laatste opmerking, de Golf R-procedure in erWin suggereert dat de conditie van de koppelingsolie kan worden gecontroleerd via diagnosesoftware en dat de olieconditie moet worden "gereset" bij het vervangen. Verder staat er dat de rijstijl (lees: agressief rijden) het vereiste service-interval van de koppelingsplaten drastisch kan verkorten. Ik heb niet geverifieerd of onze achteras ook digitaal wordt bewaakt.
@veeeeight zal de vraag over de Tier One-leverancier beantwoorden.
Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben met betrekking tot Magna in het VAG-product; je hebt echter ongelijk als het gaat om onze W177-voertuigen.

Je KUNT mogelijk vergelijkbare smeermiddelen gebruiken in de componenten van beide leveranciers, maar ik zou dat zeker niet als vanzelfsprekend beschouwen.

Bestel en gebruik gewoon de MB P/N-smeermiddelen en zeker voor waar je woont, vervang ze allemaal om de zes maanden.

De belangrijkste reden om de achterste koppelingssecties (links en rechts) van de A45s vaker te vervangen, in tegenstelling tot minder vaak:

De configuratie en kalibratie van de A45s is bedoeld om een "meer" gevoel van achterwielaandrijving te geven, bijvoorbeeld in vergelijking met een Golf 8R. Dus de achterste koppelingsplaten (links en rechts) ervaren vaker slip. Slippende platen in olie zorgen ervoor dat de olie sneller verslechtert dan niet-slippende platen :)

De M-B-specificatieolie voor de achterste koppelingen (links en rechts) is M-B 235.64 - A0009894406. 0,4 liter per kant. Shell Equivalent TF0870 B. Verschilt de "B" van de G8R non-B oliesuffix? Weet ik niet.🤷‍♂️ Maar ik zou me aan het bovenstaande M-B onderdeelnummer houden.

De belangrijkste reden om de achterste koppelingssecties (links en rechts) van de A45s vaker te vervangen, in plaats van minder vaak:

De configuratie en kalibratie van de A45s is bedoeld om "meer" achterwielaandrijving te geven, vergeleken met bijvoorbeeld een Golf 8R. Dus de achterste koppelingsplaten (links en rechts) ervaren vaker slip. Slippende platen in olie zorgen ervoor dat de olie sneller verslechtert dan niet-slippende platen :)

De M-B-specificatieolie voor de achterste koppelingen (links en rechts) is M-B 235.64 - A0009894406. 0,4 liter per kant. Shell Equivalent TF0870 B. De "B" is anders dan de G8R non-B olie suffix? Weet niet.🤷‍♂️ Maar ik zou me aan het bovenstaande M-B onderdeelnummer houden.
LOL!! :)
Dat beaam ik!!
Vooral omdat ik VEEL persoonlijke ervaring heb in het Midden-Oosten en WEET HOE ze hun voertuigen gebruiken, naast de omgevingsomstandigheden.

Had onze vriend in het Midden-Oosten gelijk over Magna als Tier One op de VAG differentieelassemblies?

Had onze vriend in het Midden-Oosten gelijk over Magna als Tier One voor de VAG-differentieelassemblages?
Ja, Magna is leverancier voor G8R en RS3 achterwielen.

Met betrekking tot A45 is het meer onduidelijk! - Mij is altijd verteld dat AMG de ontwikkeling met Steyr deed - maar natuurlijk kocht Magna Steyr. Maar waarschijnlijker is dat AMG met Steyr OE in-house engineers werkte, dus de kalibratie IP van Audi en AMG zou niet voor elkaar beschikbaar zijn.

Maar noch AMG noch Magna hebben ooit in het openbaar verklaard dat Magna de A45 achterunit levert, of dat het dezelfde unit is als in G8R/RS3, slechts een paar motorjournalisten hebben 2&2 bij elkaar opgeteld en misschien 5 gekregen.

Dus zouden ze een behuizing kunnen delen? Mogelijk. Intern? Mogelijk zeer vergelijkbaar. Of het zouden verschillende eenheden kunnen zijn!

M-B heeft geen onderhoudsschema voor de daadwerkelijke centrale tandwielset. d.w.z. geen vervanging van de olie, waarvan ze zeggen dat deze "niet beschikbaar" is (M-B 235.63). VW/Audi heeft dat wel. 🤷‍♂️

Ja, Magna is leverancier voor de achterassen van G8R en RS3.

Met betrekking tot A45s is het onduidelijker! - Mij is altijd verteld dat AMG de ontwikkeling met Steyr deed - maar natuurlijk heeft Magna Steyr gekocht. Maar waarschijnlijker is dat AMG met Steyr OE interne engineers werkte, dus de kalibratie IP van Audi en AMG zou niet voor elkaar beschikbaar zijn.

Maar noch AMG noch Magna hebben ooit publiekelijk verklaard dat Magna de achterste unit van de A45s levert, of dat het dezelfde unit is als in G8R/RS3, slechts een paar motorjournalisten hebben 2 en 2 bij elkaar opgeteld en misschien 5 gekregen.

Dus zouden ze een behuizing kunnen delen? Mogelijk. Intern? Mogelijk zeer vergelijkbaar. Of het zouden verschillende units kunnen zijn!

M-B heeft geen onderhoudsschema voor de daadwerkelijke centrale tandwielset. d.w.z. geen vervanging van de olie, waarvan ze zeggen dat deze "niet beschikbaar" is (M-B 235.63). VW/Audi heeft dat wel. 🤷‍♂️
@veeeight, kunt u identificeren welke van de Magna Europe fabrieken de achterasassemblage in het VAG-product bouwt?

Jongens, jullie gaan de moleculaire structuur van elk type olie geven 😂

@veeeight, kunt u identificeren welke van de Magna Europe-fabrieken de achterasassemblage in het VAG-product bouwt?
Nee, dat weet ik niet. Als ik zou moeten gokken, Graz. Maar dat is een gok. Low-Res tekeningen van de achterwielaandrijvingen van de G8R en A45s tonen aan dat de mounts en behuizingen er anders uitzien. Dus misschien gewoon vergelijkbare internals? Er zijn immers maar een beperkt aantal manieren waarop je een twin clutch en hypoid gear set eruit kunt laten zien :)

en WIS vermeldt geen procedure voor het verversen van de achterasolie – niet voor het middendeel
M-B heeft geen schema of procedure voor het verversen van de olie van de hypoid-tandwielset. "Gesmeerd voor het leven"........ en vermeldt geen producten voor 235.63 olie. Ik durf te zeggen dat regelmatige verversingen van een goede kwaliteit 75W80 Hypoid olie geschikt zullen zijn, als je daartoe geneigd bent ;)

Image

Nee, dat weet ik niet. Als ik zou moeten gokken, Graz. Maar dat is een gok. Low-Res tekeningen van de achterwielaandrijvingen van de G8R en A45s laten zien dat de mounts en behuizingen er anders uitzien. Dus misschien gewoon vergelijkbare internals? Er zijn immers maar een beperkt aantal manieren waarop je een twin clutch en hypoid gear set eruit kunt laten zien :)

M-B heeft geen schema of procedure voor het verversen van de olie van de centrale hypoid gear set. "Gesmeerd voor het leven"........ en vermeldt geen producten voor 235.63 olie. Ik durf te zeggen dat regelmatige verversingen van een goede kwaliteit 75W80 Hypoid olie geschikt zullen zijn, als je daartoe geneigd bent ;)

Image
De achteras van de A45S komt zeker uit Graz, uit wat vroeger de Steyr-fabriek was, vóór de overname.

Uw Hypoid gear set olie is precies wat ik gebruik.

Ik weet dat het achterdifferentieel van de A45s aanzienlijk verschilt van dat van de A45 van de eerste generatie, maar we moesten de differentieelolie vanaf het allereerste begin laten vervangen. Ik probeer me te herinneren of het begon bij 1500 mijl of gewoon bij de eerste servicebeurt. Maar mijn punt is dat ik gewoon niet geloof dat MB zo'n grote verandering heeft doorgevoerd in de werking van het achterdifferentieel dat ze de eerste olieverversing nu mogelijk kunnen uitstellen tot 4 jaar. Er moet slijtage zijn en de olie uit die periode moet zeker eerder dan na 4 jaar worden vervangen.

Oké, ik heb 6 liter ATF - M-B 236.22 - A000989610409 opgehaald en me werd verteld dat er 5,nog wat in gaat.

Nu naar de differentieel links en rechts sectie olie, DCT filter etc, en bougies... en laat het wachten beginnen (hopelijk niet).

• Like
Reactions: Forrester
Ter referentie lijken de Magna-eenheid in de RS3 en Golf R identiek te zijn, tot aan het behuizingsontwerp, de interne componenten, de besturingseenheden en de bevestigingspunten:
Image

Image

De Magna-eenheid voor MB lijkt iets anders in elkaar gezet te zijn (ik neem aan om verpakkingsredenen), met als meest voor de hand liggende een ander behuizingsontwerp, andere bevestigingspunten en de besturingseenheid aan de passagierszijde die anders is geklokt.
Image

Image

Dus of ze allemaal dezelfde oliën gebruiken voor de tandwielsets en koppelingsplaten, weet ik niet (maar ik vermoed sterk dat de interne componenten bijna hetzelfde zijn, zo niet identiek). Een extra gedachte: zelfs als de interne componenten identiek zijn, kan verschillende programmering van de eenheden door Audi, VW & MB om ander gedrag uit te lokken, zeer wel verschillende bedrijfsstoffen vereisen.

Ze gedragen zich zeker anders. Onze auto's zijn een stuk meer achteraan gericht, tot het punt dat het eng wordt op versleten banden (Race-modus, ESP-sport). Maar het is zo bevredigend om zo gemakkelijk de grip te kunnen verliezen, waarbij het verlaten van rotondes en U-bochten mijn favoriete plekken zijn en je hebt ook geen driftmodus nodig, de Race-modus volstaat. Onnodig te zeggen dat mensen vaak onder de indruk zijn als ze een hatchback dat zien doen. En dat krijgen we met slechts 50% naar de achterkant, dat is nog indrukwekkender.

Ze gedragen zich zeker anders. Onze auto's zijn een stuk meer achteraan gericht, tot het punt dat ze eng worden op versleten banden (Race-modus, ESP-sport). Maar het is zo bevredigend om zo gemakkelijk de grip te kunnen verliezen, het verlaten van rotondes en U-bochten zijn mijn favoriete plekken en je hebt ook geen driftmodus nodig, de Race-modus volstaat. Onnodig te zeggen dat mensen vaak onder de indruk zijn als ze een hatchback dat zien doen. En dat krijgen we met slechts 50% naar achteren, dat is nog indrukwekkender.
Wat des te meer reden is om vast te houden aan de P/N's van AMG voor smeermiddelen.

De kleine hoeveelheid die men kan besparen door die te gebruiken die worden aanbevolen voor de VAG-varianten van de achteras, is simpelweg een valse economie.

21 - 40 of 269 Posts